SM i Submission Wrestling

Nu är det cirka en månad sedan jag tävlade i SM 2010. Jag hade innan dess inte tävlat så mycket, bara i två deltävlingar i SGL och Stockholm Open BJJ, så när det närmade sig var jag riktigt nervös! Jag kommer ihåg att jag på måndagen innan tävlingen var nära på att börja gråta när coach Anders kom och pratade med mig om vilka som skulle delta; alla verkade vara så bra och jag kände att jag inte ville längre, att jag inte hade någonting där att göra och bara skulle göra bort mig. Anders övertalade mig i alla fall att jag skulle åka dit och om inte annat se det som bra träning. Sagt och gjort.

Vi var ett gäng från klubben som skulle tävla så vi åkte dit på lördagen för att väga in. Jag hade varit riktigt orolig för att jag inte skulle klara -60, men vägde in på 59,7 utan bastu! Jippie! På självaste tävlingsdagen var jag nervös, såklart, men det blev bättre av att sitta och skoja och prata med kompisar som kommit för att titta :)

Dagen segade sig fram och tillslut var det dags för damer -60. Min första match gick mot Maxine Thylin där jag förlorade med två poäng och därmed var ute. Att säga att jag inte var glad, skulle minst sagt vara en underdrift. Jag var arg, besviken, ledsen, you name it. Jag hatar att förlora, oavsett vad det gäller i princip. Jag antar att det både är bra och dåligt.



Hur som helst var jag redo att packa ihop mina saker och dra hem. Det var nog exakt vad jag hade gjort också om jag inte hade haft alla underbara KC-människor på plats som tyckte att jag skulle ställa upp i öppna klassen i alla fall, när jag ändå var där. Det tog ett tag men snart kände jag mig revanshsugen och tyckte att det skulle bli kul.

Första matchen gick mot Hanna Sillén vilken jag vann på armbar. Pojkvännen drog en lättnandens suck, för hade jag förlorat även där hade inte hans kväll sett sådär jättekul ut ;) Efter den matchen var jag tillbaka igen.




Andra matchen var lite tricky. Hon tog tag i mitt ben och vred mitt knä i nån konstig vinkel. Gjorde ont efter ett tag, riktigt ont. Men jag kände efter och kände att det inte blev värre i alla fall när jag försökte komma loss, så det var bara att köra på! Efter ett tag kände jag att hon började bli trött och när hon släppte benet gick jag på en rear naked choke.



Tredje matchen fick jag in dubbla underhooks, tog ner henne, fick mount och sedan en armbar.




Finalmatchen gick mot Diana Kajic. Det var jämt men tillslut vann jag på submission även där.




Även om jag är besviken över att det inte gick bra i -60 kg, är jag ändå nöjd med att jag vann öppna. Om inte annat så har det fått mig att vilja tävla ännu mer :)

 

//Sara



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0